10 tips om te besparen op boodschappen

Heb je ook moeite om elke maand onder je boodschappen budget te blijven? Wellicht kunnen deze tips om te besparen op boodschappen je helpen om net dat beetje extra te besparen!

10 tips om te besparen op boodschappen

Nibud

Op de site van het Nibud kun je zien hoeveel voeding gemiddeld kost per persoon per dag, uitgaande van een gezond eetpatroon.

Uitgaande van een gezin met 2 volwassenen en 2 pubers komen zij op ongeveer €125 per week uit. Met kleinere kinderen zou het nog wat goedkoper kunnen.

Zelf hebben wij twee jongens van (bijna) 4 en 5 en wij zitten gemiddeld rond de €120 per week. Volgens het Nibud zouden wij het nu voor circa  €97,50 per week moeten redden.

Een mooie uitdaging om binnenkort eens een week te proberen!

De 10 tips

Boodschappen zijn dagelijks nodig, maar kosten ook een hoop geld. Gelukkig zijn er talloze manieren om te besparen op boodschappen:

Plan je maaltijden vooruit

Als je altijd een weekplanning maakt, voordat je boodschappen gaat doen, hoef je maar één keer per week naar de supermarkt te gaan. Dit betekent dat je veel efficiënter winkelt.

De verleiding om extra’s te kopen is kleiner als je minder vaak naar de supermarkt gaat en je je aan het lijstje houdt.

Tip: Ga ook nooit hongerig naar de supermarkt!

Plan je maaltijden naar aanleiding van reclamefolders

Wat is er in de aanbieding deze week? Bedenk gerechten met deze ingrediënten deze week.

Als je inspiratie nodig hebt, kun je het ingrediënt googelen om er recepten mee te vinden.

Verbouw je eigen groente, fruit en kruiden

Als je je eigen moestuin hebt, bespaar je veel geld op alles wat je zelf verbouwt. Je leert zelfs een nieuwe vaardigheid, tuinieren. En buiten bezig zijn is altijd goed voor je gezondheid, dus het is een win-win!

Tevens kun je wat je teveel hebt in porties invriezen om er nog langer mee te doen. Uiteraard kun je het teveel aan groente en fruit ook delen met je buren of natuurlijk verkopen voor een extra zakcentje.

Koop groenten in het juiste seizoen

Groenten zijn goedkoper als er voldoende aanbod is, dus het kopen van groenten in het juiste seizoen kan veel geld besparen op boodschappen.

Je kunt grote porties groenten kopen op het moment dat ze goedkoop zijn. Als je de groenten blancheert, kun je ze daarna in porties invriezen.

Houd elke week een restjes dag

Bij het bereiden van de dagelijkse maaltijden houd je meestal wel een deel van de ingrediënten over.

Als je dit goed bewaart, kun je aan het eind van de week een maaltijd maken met alle restjes. Hierdoor hoef je geen eten weg te gooien en heb je gelijk weer een maaltijd bij elkaar zonder extra geld uit te geven.

Een slimme maaltijd om te maken met restjes is bijvoorbeeld een ovenschotel of bekijk deze tips eens!

Restjes recept

Zelf maak ik vaak groenteschotel, waarbij de ingrediënten ook prima verruild kunnen worden voor restjes:

  • Ik snijd alle groenten in blokjes en bak ze in wat zonnebloemolie.
  • Ondertussen mix ik 4-5 eieren met een potje crème fraîche (200 ml) met een garde. Hier voeg ik nog een beetje bloem aan toe, zodat de ovenschotel niet te nat wordt.
  • Ik doe alle groenten in een ingevette ovenschotel en giet de saus er overheen.
  • Daarna strooi ik er nog wat geraspte kaas overheen.
  • En dan nog ~ 45 minuten in de oven op 180 graden

Uiteraard kun je er ook vlees of aardappel aan toevoegen. Het ideale van deze schotel is dat je er alle kanten mee op kunt en hem kunt maken met wat je toevallig over hebt.

Duik regelmatig in je voorraadkast

Voordat je je boodschappenlijst maakt, bekijk je je voorraadkast en probeer je deze leeg te maken. Dit betekent waarschijnlijk dat je niet veel nieuwe boodschappen hoeft te kopen, en je zorgt ervoor dat je alles gebruikt voordat het over datum gaat.

Maak je vriezer af en toe helemaal leeg

Maak een lijstje met wat er allemaal in je vriezer zit. Plan je maaltijden hier omheen om de vriezer af en toe een beetje op te ruimen. Waarschijnlijk hoef je die week amper boodschappen te doen!

Tevens is dit een mooie kans om je vriezer af en toe te ontdooien als je zoals wij nog een oude vriezer hebt waarbij dat af en toe nodig is.

Ook voorkom je dat bepaalde producten niet lekker meer zijn. Sommige etenswaren kun je beter niet te lang in de vriezer bewaren. In dit artikel staat per product hoe lang je het kunt bewaren in de vriezer.

Koop grote verpakkingen

Spullen die niet verlopen of heel lang meegaan, kun je prima in grote pakketten kopen of een voorraadje inslaan als het in de aanbiedning is.

Denk hierbij aan dingen als:

  • Toiletpapier
  • Keukenpapier
  • Luiers
  • Wasmiddel
  • Rijst
  • Pasta
  • Vlees (invriezen)
  • Groenteconserven
  • Producten voor persoonlijke hygiëne

Vergelijk prijzen

Vergelijk de prijzen van verschillende winkels bij jou in de buurt. Soms kan een product zomaar een paar euro goedkoper zijn in de winkel ernaast.

Kijk ook eens bij een Lidl of een Aldi. Daar zijn de prijzen doorgaans lager dan bij andere supermarkten.

Kies goedkopere merken

Kies je vaak het A-merk? Kijk dan eens naar het prijsverschil van bijvoorbeeld cola:

  • Coca Cola kost € 2,17 voor 1,5 liter, oftewel € 1,45 per liter.
  • Basic Cola kost € 0,88 voor 2 liter, oftewel € 0,44 per liter.

Wat een verschil! En zo zijn er talloze voorbeelden te vinden van de verschillen tussen bekende merken en onbekende merken.

Als je A-merken gewend bent, zal het wellicht even wennen zijn, aangezien goedkopere merken soms een beetje anders smaken. Maar je went er snel aan, dus gewoon eens een tijdje proberen!

En ook als je er niet aan kunt wennen, zijn er altijd zat goedkope producten die precies hetzelfde smaken als hun duurdere variant. Alle beetje schelen!

Conclusie

Als je een paar van deze tips toepast kun je makkelijk tientallen euro’s per maand besparen op boodschappen!

En jij? Blijf jij onder de norm van het Nibud? Heb jij nog goede tips om geld te besparen op boodschappen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu